Для проведення ефективної децентралізації місцевих бюджетів є кілька варіантів, за одним з яких 50% від найбільших податків мають залишатися на місцях, а інші 50% повинні спрямовуватися до державного бюджету.

Щоб робити децентралізацію бюджету, можна піти двома шляхами. Або за принципом 50 на 50, тобто по кожному з цих чотирьох крупних податків – 50% надходжень від податку залишається по місцю знаходження платника податку фізичної чи юридичної особи, тобто, відповідно, у місцевий бюджет, а 50% іде в центральний бюджет. Або інший підхід – беремо два крупних з чотирьох податків і надходження повністю по двох ідуть в центральний бюджет а по двох інших залишаються місцевим бюджетам. Тільки в таких випадках можна кардинально змінити це міжбюджетне співвідношення між центральним і місцевими бюджетами. Йдеться про податок на додану вартість, який приносить половину податкових надходжень до державного бюджету, податок з прибутку підприємств, податок на доходи фізичних осіб і єдиний соціальний внесок. Це дозволить зробити "справжню децентралізацію".

На сьогодні, бюджетна система України є гіперцентралізована. Відповідно до цьогорічного бюджету на 2018 рік 80% податків, тобто доходної частини бюджету, іде на центральний бюджет країни, і лише 20% податків залишається всім місцевим бюджетам разом. А потім частина коштів центрального бюджету направляється в місцеві через міжбюджетні трансферти і дотації. Це означає, що українські уряди, при чому це хвороба всіх без винятку українських урядів, які до цього часу працювали, намагаються майже всі податки стягувати до центрального бюджету, а потім в ручному режимі фактично роздавати регіонам на місця кошти з центрального бюджету за принципом політичної лояльності того чи іншого місцевого керівника, чи то мера міста, чи то голови обладміністрації, чи то районної адміністрації.

Подписывайся на Страну в Twitter. Узнавай первым самые важные и интересные новости!