Для проведення ефективної децентралізації місцевих бюджетів є кілька варіантів, за одним з яких 50% від найбільших податків мають залишатися на місцях, а інші 50% повинні спрямовуватися до державного бюджету.

Щоб робити децентралізацію бюджету, можна піти двома шляхами. Або за принципом 50 на 50, тобто по кожному з цих чотирьох крупних податків – 50% надходжень від податку залишається по місцю знаходження платника податку фізичної чи юридичної особи, тобто, відповідно, у місцевий бюджет, а 50% іде в центральний бюджет. Або інший підхід – беремо два крупних з чотирьох податків і надходження повністю по двох ідуть в центральний бюджет а по двох інших залишаються місцевим бюджетам. Тільки в таких випадках можна кардинально змінити це міжбюджетне співвідношення між центральним і місцевими бюджетами. Йдеться про податок на додану вартість, який приносить половину податкових надходжень до державного бюджету, податок з прибутку підприємств, податок на доходи фізичних осіб і єдиний соціальний внесок. Це дозволить зробити "справжню децентралізацію".

На сьогодні, бюджетна система України є гіперцентралізована. Відповідно до цьогорічного бюджету на 2018 рік 80% податків, тобто доходної частини бюджету, іде на центральний бюджет країни, і лише 20% податків залишається всім місцевим бюджетам разом. А потім частина коштів центрального бюджету направляється в місцеві через міжбюджетні трансферти і дотації. Це означає, що українські уряди, при чому це хвороба всіх без винятку українських урядів, які до цього часу працювали, намагаються майже всі податки стягувати до центрального бюджету, а потім в ручному режимі фактично роздавати регіонам на місця кошти з центрального бюджету за принципом політичної лояльності того чи іншого місцевого керівника, чи то мера міста, чи то голови обладміністрації, чи то районної адміністрації.

Подписывайся на рассылку новостей Страны на канале Telegram. Узнавай первым самые важные и интересные новости!